The Japanese Association for the Study of Popular Music

2025年度第1回例会のお知らせ

日本ポピュラー音楽学会 2025年度第1回例会
 
「ケヴィン・フェレス氏(Prof. Kevin A. Fellezs, コロンビア大学音楽学部准教授)講演会」
 
日時:2025年2月8日(土)16:30-18:00
場所:慶應義塾大学日吉キャンパス来往舎2F中会議室
https://www.keio.ac.jp/ja/assets/download/maps/hiyoshi/map_hiyoshi.pdf
なお、本例会はハイブリッドで開催します。オンライン参加の方法については、会員向けメールニュースNo.664で配信していますので、そちらをご参照ください。
 
このたび、コロンビア大学音楽学部准教授ケヴィン・フェレス氏の来日に合わせ、JASPM主催の講演会を開催します。1970年代以降活動する日系アメリカ人ジャズ・フュージョン・バンド、ヒロシマの音楽に見る「日本らしさ」を検討することで、とりわけアメリカの日系コミュニティーにこのバンドがいかに受容されたかについて論じていただきます。琴や尺八などをサウンドに取り入れるヒロシマは、そのセルフオリエンタリストなイメージが強いせいか、日本のジャズフュージョンリスナーの間でも非正統的なバンドとしか認識されなかったような気がします。今回、ご自身も日系であるケヴィン・フェレス氏の分析を通して、その音楽性やコミュニティーの受容のついて新しい側面が浮かび上がるのではないかと期待しています。みなさま、奮ってご参加ください。

 
講演タイトル/内容 Hiroshima: Song of the Sansei
How does Hiroshima articulate “Japanese American-ness” in their musicking? In this talk, I will address this question in terms of what it means to be a post-issei Japanese American and how that informs the ways in which subsequent generations of Japanese Americans perform their ethnicity/race in a white-dominant space that is quite different from Japan—a context that may be obvious but means that Japanese Americans are forced to act out their Japanese-ness in ways that look inauthentic, ahistorical and/or orientalist to Japanese.
 
講演者:ケヴィン・フェレス (Prof. Kevin A. Fellezs, コロンビア大学音楽学部准教授)
https://music.columbia.edu/bios/kevin-fellezs
主要著書:Birds of Fire: Jazz, Rock, Funk and the Creation of Fusion (Duke University Press, 2011, 国際ポピュラー音楽学会アメリカ支部 IASPM-US Woody Guthrie Book Award章受賞); Listen But Don’t Ask Question: HawaiianSlack Key Guitar Across the TransPacific (Duke University Press, 2019, Native American and Indigenous Studies Association (NAISA)Honorable Mention, Best Subsequent Book award);
他、American Music, Jazz Perspectives, the Journal of Popular Music Studies, the Journal of the Society for American Music, Metal Music Studiesなどに論文多数。
 
(問い合わせ/連絡先)
慶應義塾大学日吉キャンパス来往舎449
大和田俊之 (tohwada@gmail.com)